ebook
Psychologia Pedagogie postu Preteksty – konteksty – podteksty
Zbigniew Kwieciński
Zbiór tekstów zawartych w tej książce dotyczy problemów szeroko pojętej edukacji w sytuacji gwałtownych zmian jej kontekstów politycznych, kulturowych i gospodarczych po 1989 roku w Polsce. Okres ten bywa nazywany niezbyt trafnie transformacją. Po latach wiemy, że system autorytarnego etatyzmu i partii polimorficznej, to jest jedynej partii rządzącej, wcielającej się w różne podsystemy państwa, jakim była PRL, pozostawił po sobie niezwykle trwałe ślady strukturalne i mentalne, trudne do wykorzenienia i zastąpienia innymi jakościowo i funkcjonalnie systemami instytucji oraz zbiorami nawyków kulturowych.
W tekstach poddających dyskusji relacje pomiędzy edukacją a jej kontekstami, które są włączone do tego ich zbioru, używałem przez wiele lat terminów „przejście”, „pedagogia przejścia” (lub zamiennie „pedagogia pogranicza”), które w socjologii i politologii światowej i polskiej stosowano i stosuje się dla odróżnienia takich przemian, jakie zaszły w Polsce i w Europie Środkowo-Wschodniej po 1989 roku, od rewolucji i transformacji. Słowo „przejście” nie zostało przyjęte szerzej, a w pedagogice nie tylko było bardzo rzadko używane w przyjętym tu znaczeniu gwałtownych kompleksowych zmian otoczenia praktyki edukacyjnej (np. w pracach A. Krausego), a częściej na określenie przekroczenia progu kolejnego etapu kształcenia, ale także zostało przyjęte w wykoślawionym anglicyzmie (transition) jako „tranzycje” w znaczeniu krytycznych zdarzeń życiowych (np. „kobieta po przejściach”)…[…]
Fragment wstępu
W tekstach poddających dyskusji relacje pomiędzy edukacją a jej kontekstami, które są włączone do tego ich zbioru, używałem przez wiele lat terminów „przejście”, „pedagogia przejścia” (lub zamiennie „pedagogia pogranicza”), które w socjologii i politologii światowej i polskiej stosowano i stosuje się dla odróżnienia takich przemian, jakie zaszły w Polsce i w Europie Środkowo-Wschodniej po 1989 roku, od rewolucji i transformacji. Słowo „przejście” nie zostało przyjęte szerzej, a w pedagogice nie tylko było bardzo rzadko używane w przyjętym tu znaczeniu gwałtownych kompleksowych zmian otoczenia praktyki edukacyjnej (np. w pracach A. Krausego), a częściej na określenie przekroczenia progu kolejnego etapu kształcenia, ale także zostało przyjęte w wykoślawionym anglicyzmie (transition) jako „tranzycje” w znaczeniu krytycznych zdarzeń życiowych (np. „kobieta po przejściach”)…[…]
Fragment wstępu
Opinie:
Wystaw opinię
Opinie, recenzje, testy:
Ten produkt nie ma jeszcze opinii
Twoja opinia
aby wystawić opinię.
Wydawnictwo: IMPULS

Dostawa:
- Przesyłka email dla e-book 0.00 zł brutto
Zapytaj o produkt
Opis produktu
- Tytuł
- Psychologia Pedagogie postu
- Podtytuł
- Preteksty – konteksty – podteksty
- Autor
- Zbigniew Kwieciński
- Język
- polski
- Wydawnictwo
- Impuls
- ISBN
- 978-83-7850-133-6
- Rok wydania
- 2012 Kraków
- Wydanie
- 1
- Liczba stron
- 442
- Format
- pdf, epub
- Spis treści
- Słowo wstępne 7
Pedagogia przejścia i pogranicza 9
Edukacja jako trwały podmiot i przedmiot blokady rozwoju.
Hipotezy dysfunkcjonalności po 20 latach 31
Mimikra czy sternik?
Dramat pedagogiki w sytuacji przesilenia formacyjnego 37
Demokracja w edukacji czy edukacja dla demokracji? 57
Edukacja wobec nadziei i zagrożeń współczesności 67
Zapętlenie kwestii edukacyjnej w sytuacji gwałtownej zmiany jej kontekstu 79
Rynek edukacyjny a demokracja – sprzeczne wyzwania 91
I cóż po pedagogu w zbójeckich czasach? 99
Lęk i edukacja wobec przyszłości świata 113
Potrzeba kształcenia w humanistycznej mądrości 129
Mądrość jako oferta czwartej pedagogiki Pierwszego Pedagoga 137
30 grzechów głównych w kształceniu nauczycieli 145
Zmienić kształcenie nauczycieli 155
Mity i funkcje szkoły. U korzeni dominującego paradygmatu edukacyjnego 179
Ukryta przemoc jako podstawa racjonalności funkcjonowania szkoły 203
Praca w szkole jako złudzenie. Studium przypadku 229
Socjopedagogiczne problemy płci
(zarys wykładu i konwersatorium) 257
Epidemie społeczne w środowisku akademickim 263
Pedagogie pozoru i ułudy 275
O różnym rozumieniu „równych szans” edukacyjnych 281
Długotrwałe sprzężenie poziomu podstawowej alfabetyzacji i jakości życia w dorosłości 289
Nierówno pod sufitem 363
Nowe nierówności społeczne w edukacji wyższej 373
Szkoła potem. Nadzieje i zwątpienia 383
Potrzeba edukacji krytycznej 397
Szkoła do/dla zmiany społecznej – warunki konieczne 407
Bibliografia 411
Indeks nazwisk 437