ebook
Opus citatum o cytacie w kulturze
Prezentowana książka podejmuje ważny problem – form obecności przeszłości, pamięci, tradycji, wartości oraz budowania znaczenia w praktykach kulturowych teraźniejszości – dla kultury w ogóle, a kultury współczesnej w szczególności. Ukazanie tego złożonego i trudnego zagadnienia poprzez zjawisko cytatu właśnie wydaje się doskonałym pomysłem; pozwala bowiem w sposób konkretny, jednorodny metodycznie oraz analitycznie operacyjny i efektywny przedstawić panoramiczny ogląd tyleż stałych, inwariantnych, co historycznie zmiennych cech rozpatrywanej problematyki.
Z recenzji prof. dra hab. Ryszarda Nycza
Cytat, którego rola w kulturze bywa porównywana do znaczenia soli w przepisie kulinarnym, wydaje się pojęciem tak elementarnym, że nieczęsto staje się przedmiotem naukowej refleksji. Chociażby z tego powodu warto poddać pod rozwagę zagadnienie przekształceń, jakim ulegało i ulega pojęcie cytatu we współczesnym literaturoznawstwie oraz – szerzej – w naukach o kulturze i naukach społecznych, takich jak prawoznawstwo. Celem niniejszej książki jest refleksja zarówno nad utrwalonymi już koncepcjami funkcjonowania pojęcia cytatu, jak i nad nieco nowszymi sposobami jego interpretowania. Szczególnie inspirujące wydają się te, które eksponują możliwość rozumienia cytatu jako fenomenu wychodzącego poza praktykę tekstową, istotnego w budowaniu określonej postawy wobec takich kategorii, jak historia literatury, pamięć kulturowa, tradycja, kanon literacki oraz zjawisko intertekstualności.
Ze Wstępu Anny Jarmuszkiewicz i Justyny Tabaszewskiej
Z recenzji prof. dra hab. Ryszarda Nycza
Cytat, którego rola w kulturze bywa porównywana do znaczenia soli w przepisie kulinarnym, wydaje się pojęciem tak elementarnym, że nieczęsto staje się przedmiotem naukowej refleksji. Chociażby z tego powodu warto poddać pod rozwagę zagadnienie przekształceń, jakim ulegało i ulega pojęcie cytatu we współczesnym literaturoznawstwie oraz – szerzej – w naukach o kulturze i naukach społecznych, takich jak prawoznawstwo. Celem niniejszej książki jest refleksja zarówno nad utrwalonymi już koncepcjami funkcjonowania pojęcia cytatu, jak i nad nieco nowszymi sposobami jego interpretowania. Szczególnie inspirujące wydają się te, które eksponują możliwość rozumienia cytatu jako fenomenu wychodzącego poza praktykę tekstową, istotnego w budowaniu określonej postawy wobec takich kategorii, jak historia literatury, pamięć kulturowa, tradycja, kanon literacki oraz zjawisko intertekstualności.
Ze Wstępu Anny Jarmuszkiewicz i Justyny Tabaszewskiej
Opinie:
Wystaw opinię
Opinie, recenzje, testy:
Ten produkt nie ma jeszcze opinii
Twoja opinia
aby wystawić opinię.
Wydawnictwo: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
Koszty dostawy:
- Przesyłka email dla e-book 0.00 zł brutto
Zapytaj o produkt
Opis produktu
- Tytuł
- Opus citatum
- Podtytuł
- o cytacie w kulturze
- Język
- polski
- Wydawnictwo
- Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
- ISBN
- 978-83-233-9078-7
- Rok wydania
- 2014 Kraków
- Wydanie
- 1
- Liczba stron
- 172
- Format
- Spis treści
- Wstęp. Opus citatum. O cytacie w kulturze (Anna Jarmuszkiewicz, Justyna Tabaszewska) 7
Cytat oswojony vs cytat wywrotowy (Justyna Tabaszewska) 11
Cytat z obrazka w poezji Andrzeja Sosnowskiego (Natalia Rapp) 23
Od Lit Spamu do spoetry, czyli poetycki recycling z wykorzystaniem e-maila (Agata Kołodziej) 33
Cytat intensywny. Cytat jako znak firmowy (Dominik Antonik) 39
Występek? Michał P. Markowski cytuje Prousta (Anna Jarmuszkiewicz) 49
Cytat w krytyce genderowej – analiza wybranych tekstów literaturoznawczych (Katarzyna Lisowska) 57
Przeciętny niczym Horacy: ironiczne strategie cytowania w O zarozumiałości Michela de Montaigne’a (Andrzej Probulski) 69
Recycling, decycling i „literatura popsuta”. O funkcjonowaniu pre-tekstów w polskiej literaturze po roku 1989 na przykładzie prozy Krzysztofa Vargi (Magdalena Fabiś) 77
Pomiędzy koinè a falsyfikatem – typy i funkcje cytatów w twórczości Olgi Tokarczuk (Katarzyna Kantner) 89
„Cudzosłowie” w polskim reportażu literackim (Edyta Żyrek) 99
Być „Bogie’em”? O cytowaniu Bogarta i Casablanki w literaturze (Kamila Czaja) 109
Cytat czy powtórzenie? O multiplikacji w sztuce współczesnej (Bogumiła Śniegocka) 121
Kategoria autocytatu na przykładzie twórczości Tadeusza Kantora (Paweł Stangret) 133
Słów kilka o ochronie twórcy utworu pierwotnego w przypadku plagiatu (Marta Lampart) 143
Naruszenia prawa autorskiego w nauce (Anna Smywińska-Pohl) 151
Prawne aspekty cytatu z perspektywy instytucji utworu zależnego (Ewa Laskowska) 163