• Język: Polski Polski
  • Waluta: PLN
  • Kraj dostawy: Polska
  • Zmień

Język:

Waluta:

Kraj dostawy:

Koszyk

Dodano produkt do koszyka

Muzyka wobec rewolucji druku. Przemiany w kulturze muzycznej XVI

ebook

Muzyka wobec rewolucji druku. Przemiany w kulturze muzycznej XVI

Paweł Gancarczyk

Książka jest próbą całościowego spojrzenia na znaczenie wynalazku druku dla kultury muzycznej XVI wieku. Po zarysowaniu historii wczesnego drukarstwa muzycznego, jego podstaw technologicznych, finansowych i społecznych autor charakteryzuje kształtujący się wówczas rynek wydawnictw nutowych. Wskazuje na zależność zawartości i zewnętrznej postaci druków od warunków ekonomicznych, omawia przejawy rywalizacji między oficynami oraz przedstawia krąg protektorów edycji muzycznych. Typografia przyczyniła się do wzrostu alfabetyzacji muzycznej, umożliwiła unifikację europejskiego repertuaru, pogłębiając zarazem różnice między poszczególnymi gatunkami i stylami muzycznymi. Zapewniła długie trwanie niektórych typów twórczości, co nie wykluczało promowania w pierwszym rzędzie dzieł najnowszych i reagowania na bieżące wydarzenia religijne czy polityczne. Nowe medium wpłynęło nie tylko na obieg i funkcjonowanie repertuaru, ale także na świadomość twórców: ich poczucie autorstwa i indywidualności. Autor stawia tezę, że dzięki rewolucji druku poszerzył się społeczny i estetyczny horyzont kultury muzycznej, powstały nowe typy twórczości oraz zwiększył się krąg odbiorców zapisywanej muzyki. Proponuje powiązanie tych zjawisk z narodzinami nowożytności muzycznej, odnajdując niekiedy kontynuację zmian zapoczątkowanych w XVI wieku w kulturze współczesnej.
Opinie: Wystaw opinię
Opinie, recenzje, testy:

Ten produkt nie ma jeszcze opinii

Twoja opinia

aby wystawić opinię.

Cena: 0  brutto

Formy płatności

Dostawa:
  • Przesyłka email dla e-book 0.00 zł brutto
Zapytaj o produkt

Wszystkie pola są wymagane

Opis produktu

Tytuł
Muzyka wobec rewolucji druku. Przemiany w kulturze muzycznej XVI
Autor
Paweł Gancarczyk
Język
polski
Wydawnictwo
Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika
ISBN
978-83-231-2720-8
Seria
Monografie Fundacji na Rzecz Nauki Polskiej
Rok wydania
2011 Toruń
Wydanie
1
Liczba stron
334
Spis treści
Wykaz exemplów 9
Wprowadzenie 11
Prolog. Od pergaminu do papieru 19
Rozdział 1. Powstanie i rozwój drukarstwa muzycznego 25
1.1. Początki drukarstwa muzycznego 25
1.2. Czasy Petrucciego i Antica: druk wielokrotny i drzeworyt 31
1.3. Druk pojedynczy: od Attaingnanta do przełomu wieków 44
Rozdział 2. Typy i rozmiar produkcji drukarskiej 57
2.1. Typy druków muzycznych 57
2.2. Wysokość nakładów 64
2.3. Wielkość produkcji drukarskiej 72
Rozdział 3. Od drukarza do odbiorcy 79
3.1. Koszty i ceny 79
3.2. Kolportaż 89
3.3. Krąg odbiorców i kolekcjonerstwo 94
Rozdział 4. Druk a powstanie rynku muzycznego 105
4.1. Wygląd druku pochodną decyzji ekonomicznych 105
4.2. Strony tytułowe jako forma reklamy 115
4.3. Dobór repertuaru a wymogi rynku 129
4.4. Pozyskiwanie protektorów 138
4.5. Konkurencja 154
Rozdział 5. Znaczenie druku dla kultury muzycznej 169
5.1. Druk a alfabetyzacja muzyczna 169
5.2. Unifikujące znaczenie druku 178
5.3. Druk umacnia podziały 191
5.4. Konserwująca moc druku 202
5.5. W służbie propagandy religijnej i politycznej 214
Rozdział 6. Kompozytorzy w obliczu nowego medium 229
6.1. Narodziny nowożytnego autorstwa 229
6.2. Kreowanie indywidualności 245
6.3. Druk a przemiany twórczości kompozytorskiej 257
Epilog. od druku do rękopisu 265
Zakończenie 273
Bibliografia 277
Wykaz ilustracji 295
Summary. music and the printing revolution. transformations in the musical culture of the sixteenth century 299
Indeks osób oraz tytułów druków i dzieł muzycznych 303