eprasa
Kronos 2/2019. Polityczna historia religii
Opracowanie zbiorowe
Kolejny numer kwartalnika „Kronos”, którego tematem jest „śmierć Boga”, koniec religii i perspektywy nowej, postreligijnej epoki:
* Marcel Gauchet, Apogeum i śmierć Boga. Chrześcijaństwo i rozwój Zachodu
* Marcel Gauchet, Nadejście demokracji
* Marcel Gauchet, Kondycja historyczna. Rozmowy z François Azouvi i Sylvainem Pironem
* Michał Warchala o historiozofi i Gaucheta
Ponadto:
Ernst Kantorowicz, Problem średniowiecznej jedności świata
Pierre Legendre o pojęciu tradycji w historiozofi i Kantorowicza
Robert Pawlik o pojęciu sekularyzacji (i sakralizacji) w historiozofi i Kantorowicza
Lorenzo Comensoli Antonini, Gauchet czytelnik Kantorowicza
Bronisław Świderski, Miłość na starość. Fragment powieści
Żyjemy w społeczeństwach po „śmierci Boga”. Ta formuła ma dla Gaucheta sens ściśle socjologiczny. Kres religii nie oznacza jej zaniku, lecz zasadnicze przemieszczenie: u początku dziejów rodzaju ludzkiego religia była fundamentem więzi społecznych, dzisiaj – jest ważnym elementem życia psychicznego, zaspokajając emocjonalne potrzeby jednostki. Najważniejszym argumentem za religią jest poczucie bezsensu i rozpaczy ogarniające człowieka pozbawionego wiary w Boga.
Miejsce chrześcijaństwa w tym ruchomym porządku jest paradoksalne: było ono – zgodnie z formułą Gaucheta – „religią wyjścia z religii”. Chrześcijański monoteizm, umieszczając Boga poza światem i przypisując mu nieskończone atrybuty, doprowadził do odczarowania i desakralizacji rzeczywistości widzialnej. Z kolei wiara w jednostkową nieśmiertelność i ciężar położony na moralnej świadomości jednostki stały się podstawą europejskiego indywidualizmu. Chrześcijaństwo, jego trwająca dwa tysiące lat praca złożyły religię do grobu.
* Marcel Gauchet, Apogeum i śmierć Boga. Chrześcijaństwo i rozwój Zachodu
* Marcel Gauchet, Nadejście demokracji
* Marcel Gauchet, Kondycja historyczna. Rozmowy z François Azouvi i Sylvainem Pironem
* Michał Warchala o historiozofi i Gaucheta
Ponadto:
Ernst Kantorowicz, Problem średniowiecznej jedności świata
Pierre Legendre o pojęciu tradycji w historiozofi i Kantorowicza
Robert Pawlik o pojęciu sekularyzacji (i sakralizacji) w historiozofi i Kantorowicza
Lorenzo Comensoli Antonini, Gauchet czytelnik Kantorowicza
Bronisław Świderski, Miłość na starość. Fragment powieści
Żyjemy w społeczeństwach po „śmierci Boga”. Ta formuła ma dla Gaucheta sens ściśle socjologiczny. Kres religii nie oznacza jej zaniku, lecz zasadnicze przemieszczenie: u początku dziejów rodzaju ludzkiego religia była fundamentem więzi społecznych, dzisiaj – jest ważnym elementem życia psychicznego, zaspokajając emocjonalne potrzeby jednostki. Najważniejszym argumentem za religią jest poczucie bezsensu i rozpaczy ogarniające człowieka pozbawionego wiary w Boga.
Miejsce chrześcijaństwa w tym ruchomym porządku jest paradoksalne: było ono – zgodnie z formułą Gaucheta – „religią wyjścia z religii”. Chrześcijański monoteizm, umieszczając Boga poza światem i przypisując mu nieskończone atrybuty, doprowadził do odczarowania i desakralizacji rzeczywistości widzialnej. Z kolei wiara w jednostkową nieśmiertelność i ciężar położony na moralnej świadomości jednostki stały się podstawą europejskiego indywidualizmu. Chrześcijaństwo, jego trwająca dwa tysiące lat praca złożyły religię do grobu.
Opinie:
Wystaw opinię
Opinie, recenzje, testy:
Ten produkt nie ma jeszcze opinii
Twoja opinia
aby wystawić opinię.
Wydawnictwo: Fundacja Cieszkowskiego
Dostawa:
- Przesyłka email dla e-book 0.00 zł brutto
Zapytaj o produkt
Opis produktu
- Tytuł
- Kronos 2/2019. Polityczna historia religii
- Autor
- Opracowanie zbiorowe
- Język
- polski
- Wydawnictwo
- Fundacja Cieszkowskiego
- Rok wydania
- 2019 Warszawa
- Wydanie
- 2
- Liczba stron
- 320
- Format
- epub, mobi
Prezentacja wideo produktu: Kronos 2/2019. Polityczna historia religii
Pobierz fragment