ebook
Idee edukacyjne późnoantycznej sofistyki IV wieku
Michał Kosznicki
Gdańsk w wyniku reformacji stał się w XVI w. miastem protestanckim, w którym pozostał jednak pewien margines ludności katolickiej przywiązanej do tradycyjnej religii, która w wyniku reform i odnowy Kościoła, a przede wszystkim sprzyjających procesów demograficznych, coraz bardziej zyskiwała na znaczeniu. Publikacja jest próbą oceny funkcjonowania mniejszościowej grupy w warunkach nieustającej konfesyjnej konfrontacji, a zarazem bilans dwóch stuleci koegzystencji wrogich sobie, a jednak skazanych na współpracę społeczności.
Opinie:
Wystaw opinię
Opinie, recenzje, testy:
Ten produkt nie ma jeszcze opinii
Twoja opinia
aby wystawić opinię.
Wydawnictwo: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego
Koszty dostawy:
- Przesyłka email dla e-book 0.00 zł brutto
Zapytaj o produkt
Opis produktu
- Tytuł
- Idee edukacyjne późnoantycznej sofistyki IV wieku
- Autor
- Michał Kosznicki
- Język
- polski
- Wydawnictwo
- Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego
- ISBN
- 978-83-7865-253-3
- Rok wydania
- 2014 Gdańsk
- Wydanie
- 1
- Liczba stron
- 222
- Format
- Spis treści
- Wstęp 7 Źródła 10 Stan badań 14 Rozdział I. Sofiści i edukacja w IV wieku 24 1.1. Sofiści i ich szkoły środowiskiem edukacyjnym w IV wieku 24 1.1.1. Libaniusz (Libanios) 27 1.1.2. Himeriusz (Himerios) 33 1.1.3. Temistiusz (Themistios) 36 1.2. Greckie ośrodki szkolnictwa na wschodzie imperium rzymskiego 40 1.3. Edukacyjne wzorce z przeszłości 47 Rozdział II. Zapatrywania na edukację formalną w twórczości IV‑wiecznych sofistów pogańskich 53 2.1. Cele działań edukacyjnych 54 2.1.1. Libaniusz, Himeriusz – ideał retoryczny 54 2.1.2. Temistiusz – ideał filozoficzno‑retoryczny 66 2.2. Misja edukacyjna nauczyciela 75 2.3. Ideał ucznia 88 2.4. Pedagodzy 99 Rozdział III. Rodzina jako środowisko wychowawcze w opinii późnoantycznych sofistów 115 3.1. Rola i zadania rodziny 115 3.2. Zadania opiekuńcze i wychowawcze ojca 122 3.2.1. Ojcowie i zagrożenia procesu wychowawczego 128 3.2.2. Ojcowie i synowie 137 3.2.3. Ojciec‑nauczyciel 139 3.3. Wychowawcza rola matki w rodzinie 144 3.4. Dzieci i młodzież 149 Rozdział IV. Edukacja władcy późnorzymskiego w opinii IV‑wiecznych sofistów 154 4.1. Wychowanie władcy w ujęciu Libaniusza 154 4.2. Edukacja władcy rzymskiego w opinii Temistiusza 159 Zakończenie 164 Aneks 1. Himeriusz, Monodia na śmierć syna Rufina (Μονωδία εἰς τὸν υἱὸν αὐτοῦ Ῥουφῖνον) 167 Aneks 2. Libaniusz, Czy należy się żenić (Εἰ γαμητέον) 174 Aneks 3. Temistiusz, O umiarkowaniu w uczuciach albo o miłości do dzieci (Μετριοπαθης η φιλοτεκνος – Or. 32) 180 Aneks 4. Libaniusz, O zapraszaniu na uroczystości (Περί τῶν ἑν ταῖς ἑορταῖς κλήσεων) – Or. 53 189 Aneks 5. Libaniusz, Chreia 3. Izokrates mówił, że korzeń edukacji jest gorzki, jego owoc słodki (Ἰσοκράτης τῆς παιδείας τὴν μὲν ῥίζαν ἔφη πικράν, τοὺς δὲ καρποὺς γλυκεῖς) 197 Bibliografia 205 Wykaz skrótów 220