ebook
Hipokinezja – efekt pandemii COVID-19
Joanna Grobelna, Jolanta Gnitecka, Małgorzata Kołodziej, Weronika Machowska-Krupa
Monografia została zainspirowane wciąż trwającą pandemią i problemami związanymi z ograniczeniem aktywności fizycznej. Praca jest zaadresowana do studentów akademii wychowania fizycznego i szkół kształcących przyszłych nauczycieli wf. oraz instruktorów sportu i rekreacji, a także do trenerów personalnych i uczestników zajęć z zakresu aktywności fizycznej świadomych zagrożeń zdrowotnych wynikających z ograniczenia ruchu. Pierwszy rozdział zawiera szczegółową historię pandemii COVID-19 w Polsce wzbogaconą doniesieniami z lat 2020 i 2021 opracowanymi pod kątem skutków zdrowotnych hipokinezji w różnych grupach wiekowych i społecznych, analizę danych epidemiologicznych dotyczących Polski i innych krajów, a także zalecenia WHO i innych organizacji w zakresie przeciwdziałania negatywnym skutkom nieodpowiedniego odżywiania się i hipokinezji. W rozdziale drugim opisano wybrane aspekty zaburzeń rozwoju psychomotorycznego dzieci ze szczególnym uwzględnieniem dysharmonii rozwojowych w dobie hipokinezji. Autorka zaproponowała test oceny rozwoju psychomotorycznego dzieci przedszkolnych oraz terapię łagodzącą dysharmonię. Trzeci rozdział porusza temat aktywności elektrycznej mięśni i możliwości wykorzystania zaawansowanych technik statystycznych do oceny jakości, struktury i funkcji mięśni. Ostatni rozdział jest poświęcony aktywności fizycznej i jej znaczeniu w czasie pandemii. Omówiono w nim także formy aktywności fizycznej cieszące się największą popularnością w czasie pandemii i lockdownu, w tym bieg na orientację jako forma aktywności fizycznej możliwej do realizacji w czasie obowiązujących restrykcji epidemicznych.
Opinie:
Wystaw opinię
Opinie, recenzje, testy:
Ten produkt nie ma jeszcze opinii
Twoja opinia
aby wystawić opinię.
Koszty dostawy:
- Przesyłka email dla e-book 0.00 zł brutto
Zapytaj o produkt
Opis produktu
- Tytuł
- Hipokinezja – efekt pandemii COVID-19
- Autorzy
- Joanna Grobelna, Jolanta Gnitecka, Małgorzata Kołodziej, Weronika Machowska-Krupa
- Język
- polski
- Wydawnictwo
- Akademia Wychowania Fizycznego im. Polskich Olimpijczyków we Wrocławiu
- ISBN
- 978-83-64354-67-0
- Rok wydania
- 2021
- Wydanie
- 1
- Liczba stron
- 116
- Format
- Spis treści
- PRZEDMOWA 5 Rozdział 1. Pandemia COVID-19 a zmiany w aktywności fizycznej – tendencje i zalecenia prewencyjne (Joanna Grobelna) 8 1. Wprowadzenie 8 1.1. Pandemia COVID-19 8 1.2. Restrykcje związane z ogłoszeniem stanu pandemii CO VID-19 9 1.2.1. Ograniczenia w sposobie swobodnego przemieszczania się 9 1.2.2. Restrykcje związane z nauką i szkolnictwem 10 1.2.3. Restrykcje związane z uprawianiem sportu i rekreacji 12 1.2.4. Inne restrykcje 12 1.3. Aktywność fizyczna a zdrowie człowieka 14 1.3.1. Aktywność fizyczna a CO VID-19 17 1.3.2. Aktywność fizyczna w społeczeństwie polskim 17 1.3.3. Konsekwencje hipokinezji 18 1.3.4. Nadwaga i otyłość a odporność 19 1.3.5. Czas spędzany w otoczeniu natury oraz witamina D3 a zdrowie człowieka 20 1.3.6. Aktywność fizyczna i siedzący tryb życia – wyjaśnienie pojęć i oficjalne rekomendacje 21 2. Zmiana aktywności fizycznej w czasie pandemii COVID-19 22 2.1. Aktywność fizyczna dzieci i młodzieży 23 2.2. Aktywność fizyczna studentów 28 2.3. Aktywność fizyczna osób dorosłych 29 2.4. Aktywność fizyczna osób starszych 34 2.5. Aktywność fizyczna osób z różnymi schorzeniami 36 2.6. Zalecenia dotyczące aktywności ruchowej w pandemii COVID-19 38 3. Dyskusja i wnioski 40 Bibliografia 47 Rozdział 2. Zaburzenia harmonijnego rozwoju dziecka a hipokinezja (Jolanta Gnitecka) 60 1. Wprowadzenie 60 2. Hipokinezja u dzieci 62 3. Zaburzenia harmonijnego rozwoju dzieci 65 4. Narzędzie oceny rozwoju psychomotorycznego dziecka – Motorischer Screening Test (MOT 4–6) 68 4.1. Badania naukowe dotyczące testu MOT 4–6 69 5. Leczenie skutków hipokinezji u dzieci przedszkolnych – belgijska terapia psychomotoryczna według Procus i Block 70 5.1. Struktura terapii psychomotorycznej według Procus i Block 71 5.2. Diagnoza w terapii psychomotorycznej 72 5.3. Badania naukowe dotyczące skuteczności terapii psychomotorycznej według Procus i Block 73 5.4. Badania naukowe dotyczące psychomotorycznego wspierania dzieci przedszkolnych 74 6. Podsumowanie i wnioski 76 Bibliografia 78 Rozdział 3. W ykorzystanie właściwości elektrycznych tkanek do monitorowania jakości funkcjonalnej mięśni w warunkach hipokinezji u osób dorosłych (Małgorzata Kołodziej) 81 1. Wprowadzenie 81 2. Założenia analizy impedancji bioelektrycznej 82 2.1. Równania szacujące masę mięśni szkieletowych kończyn i ich dokładność względem metod referencyjnych 83 3. Właściwości elektryczne tkanek i ich implikacje kliniczne 85 4. Związek składników impedancji z jakością mięśni 86 4.1. Uczestnicy projektu badawczego 88 5. Wyniki i dyskusja 89 6. Podsumowanie i wnioski 95 Bibliografia 96 Rozdział 4. Z naczenie biegu na orientację dla zdrowia człowieka w czasie pandemii covid-19 i po jej zakończeniu (Weronika Machowska-Krupa) 101 1. Z naczenie aktywności fizycznej w warunkach pandemii CO VID-19 101 2. Bieg na orientację – charakterystyka dyscypliny 103 3. Bieg na orientację w czasie pandemii CO VID-19 105 4. Bieg na orientację po zakończeniu pandemii 108 5. Podsumowanie i wnioski 109 Bibliografia 109 summary 114