ebook
Edukacja Jutra. Od tradycji do nowoczesności. Aksjologia w edukacji jutra
(…) Przedstawione w niniejszym dziele teksty są rezultatem twórczego wysiłku wynikającego z przyjęcia ogólnych założeń akademickiego dyskursu nad węzłowymi problemami edukacji jutra, toczącego się od wielu lat w trakcie Tatrzańskich Seminariów Naukowych. Różnorodność corocznie proponowanego ich uczestnikom zestawu zagadnień wynika z właściwości edukacji jako żywotnego składnika każdej formy indywidualnej i społecznej aktywności człowieka, a także z cech edukacji jako odrębnej formy aktywności. (…)
Redaktorzy tomu, kierując się dominującą w poszczególnych jego częściach i rozdziałach treścią, zaproponowali Czytelnikowi przejrzysty układ zagadnień. Skupiając uwagę na problematyce edukacji jutra, wskazali na kierunek obranej drogi – od tradycji do nowoczesności – podkreślając przy tym konstytutywny charakter wartości i rolę refleksji aksjologicznej.
Wybrane zagadnienia rozwoju i funkcji nauki, w tym rozwoju nauk pedagogicznych, omówione zostały w części I, IV i V w kontekście wyzwań edukacji; kwestie przemian i nowych sposobów postrzegania wartości w edukacji ujęte zostały w części II, III, IV, V i VI. Ważny obszar problematyki edukacji jutra – kwestie podmiotowości i życia rodzinnego – przedstawiono w części VII, VIII i IX. Ogólne i szczegółowe zagadnienia z zakresu edukacji jutra omawiane są w kolejnych rozdziałach, a ich treść skłania do namysłu nad pytaniami ujawniającymi także inne walory czytanych tekstów.
Wojciech Kojs
(frag. Wstępu)
Redaktorzy tomu, kierując się dominującą w poszczególnych jego częściach i rozdziałach treścią, zaproponowali Czytelnikowi przejrzysty układ zagadnień. Skupiając uwagę na problematyce edukacji jutra, wskazali na kierunek obranej drogi – od tradycji do nowoczesności – podkreślając przy tym konstytutywny charakter wartości i rolę refleksji aksjologicznej.
Wybrane zagadnienia rozwoju i funkcji nauki, w tym rozwoju nauk pedagogicznych, omówione zostały w części I, IV i V w kontekście wyzwań edukacji; kwestie przemian i nowych sposobów postrzegania wartości w edukacji ujęte zostały w części II, III, IV, V i VI. Ważny obszar problematyki edukacji jutra – kwestie podmiotowości i życia rodzinnego – przedstawiono w części VII, VIII i IX. Ogólne i szczegółowe zagadnienia z zakresu edukacji jutra omawiane są w kolejnych rozdziałach, a ich treść skłania do namysłu nad pytaniami ujawniającymi także inne walory czytanych tekstów.
Wojciech Kojs
(frag. Wstępu)
Opinie:
Wystaw opinię
Opinie, recenzje, testy:
Ten produkt nie ma jeszcze opinii
Twoja opinia
aby wystawić opinię.
Wydawnictwo: Wyższa Szkoła Humanitas

Dostawa:
- Przesyłka email dla e-book 0.00 zł brutto
Zapytaj o produkt
Opis produktu
- Tytuł
- Edukacja Jutra. Od tradycji do nowoczesności. Aksjologia w edukacji jutra
- Język
- polski
- Wydawnictwo
- Wyższa Szkoła Humanitas
- ISBN
- 978-83-64788-94-9
- Seria
- Monografie Edukacja Jutra
- Rok wydania
- 2014 Sosnowiec
- Liczba stron
- 481
- Format
- Spis treści
- Wstęp
Wojciech Kojs 21
Część I. Teraźniejsze i przyszłe wyzwania edukacji
Kazimierz Denek
Uczyć w duchu mądrości i wiedzy 27
Bogusław Śliwerski
Czas na rozwój metapedagogiki 49
Stanisław Palka
Doświadczenia naukowe i praktyczne w poznawaniu procesów i zjawisk edukacyjnych 75
Władysława Łuszczuk
Deskryptywne czy dyrektywne nauczanie metodologii w naukach społecznych 85
Część II. Humanizm i jego przemiany
Zbigniew Kwieciński
Edukacja wobec różnicy i inkluzji. Dwa typy dyskursów w stronę pedagogiki pozytywnej 99
Wojciech Kojs
O wielkich edukatorach i marnej edukacji uwag kilka 107
Barbara Baraniak
Znaczenie człowieka w przekształcaniu społeczeństwa pracy w społeczeństwo wiedzy 121
Janusz Morbitzer
Nowa kultura uczenia się – ku lepszej edukacji w cyfrowym świecie 137
Monika Miczka-Pajestka, Joanna Lorenc
Ponowoczesne problemy budowania autorytetu nauczyciela. Profesjonalizm czy powołanie? 149
Część III. Pamięć, Ojczyzna, patriotyzm, tożsamość i dziedzictwo narodowe w edukacji jutra
Jerzy Nikitorowicz
Patriotyzm – Tożsamość – Człowiek pogranicza. Triada kapitału ludzkiego w edukacji jutra 163
Grzegorz Kiedrowicz
Ślady polskości w różnych krajach szkołą praktycznego patriotyzmu 177
Joanna Angiel
„Czytanie miasta” jako proces kontynuacji tożsamości miejsc i ludzi. Przykład Placu Piłsudskiego w Warszawie 189
Część IV. Nauka, wiedza i wiara w kontekście edukacji jutra
Janusz Mastalski
Czy religijność przeszkadza w dyskursie pedagogicznym? 203
Agnieszka Kulik-Jęsiek
Jan Paweł II – kustosz tradycji, pamięci narodowej, mentor i przewodnik pokoleń 215
Roman Król
Chrześcijański nauczyciel akademicki w przestrzeni edukacji jutra 227
Edyta Skoczylas-Krotla
Wielcy ludzie na łamach wybranych czasopism katolickich dla dzieci 241
Część V. Tradycja i nowoczesność w edukacji i naukach o niej
Pola Kuleczka
Edukacyjne aspekty twórczości Tadeusza Staicha 253
Paweł Prusak
Jan Czochralski prekursorem nowej epoki cywilizacyjnej 269
Marian Śnieżyński
Tradycyjny przekaz wiedzy w dobie multimediów 279
Aleksandra Kamińska
Kanon umiejętności czytelniczych w epoce dominacji przekazu internetowego 289
Joanna Skibska
Myśl Lwa S. Wygotskiego we współczesnej edukacji małego dziecka 307
Część VI. Aksjologiczne i teleologiczne problemy edukacji jutra
Renata Komorowska-Iluk
Kultura popularna a socjalizacja jednostki 319
Małgorzata Kaliszewska
Czytając Freineta na nowo. Rozważania wokół niektórych kategorii pedagogicznych 329
Cecylia Langier
Rola nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej w rozwijaniu wrażliwości moralnej dzieci 341
Dominika Machnio
Funkcjonowanie dziecka w gromadzie zuchowej a jego rozwój społeczno-moralny 355
Maria Sobieszczyk
Świadomość praw dziecka wśród dzieci i ich rodziców – edukacyjne wyzwanie nauczycieli wczesnej edukacji? 367
Część VII. Podmiotowość i poznanie w edukacji jutra
Justyna Wojciechowska
Umysłowa inherencja znaczeń 379
Alina Górniok-Naglik
Poznanie symboliczne a autokreacja młodzieży w toku edukacji kulturalnej w liceum 389
Tatiana Grabowska
Podmiotowość w polskiej szkole – szansa czy zagrożenie dla rozwoju dziecka w edukacji wczesnoszkolnej? 401
Część VIII. Społeczne uwarunkowania współczesnej rodziny
Zofia Frączek
Uwarunkowania skutecznej komunikacji pomiędzy rodzicami i dziećmi w rozważaniach teoretycznych oraz w perspektywie empirycznej 413
Ewa Piwowarska
Rodzina w edukacji i rysunkach dzieci w wieku przedszkolnym 423
Daria Sikorska, Beata Ciupińska
Szanse rozwojowe dzieci w rodzinach transnarodowych w opinii mieszkańców Chojnic 435
Część IX. Współczesna rodzina w perspektywie wyzwań i zagrożeń
Marta Czechowska-Bieluga
Współczesne tendencje w pracy socjalnej na rzecz rodzin 447
Tomasz Kruszewski
Metodyczne podstawy szkolenia na asystenta rodziny 459
Grzegorz Godawa
Psychopedagogiczne aspekty opieki perinatalnej nad terminalnie chorym dzieckiem 471
Prezentacja wideo produktu: Edukacja Jutra. Od tradycji do nowoczesności. Aksjologia w edukacji jutra
Pobierz fragment