ebook
Edukacja Jutra. Nowe technologie w kształceniu
(…) Nowe technologie powoli zmieniają oblicze edukacji. Wszelkie zmiany w tym obszarze dotyczą przede wszystkim zmiany myślenia o szkole, a to proces bardzo trudny, związany z przemodelowaniem własnej mentalności w kierunku akceptacji zmian. Jak na razie są to zmiany oddolne, tzn. promowane przez ciągle jeszcze zbyt małą, ale – na szczęście – rosnącą grupę nauczycieli najsilniej zaangażowanych, aktywnych, dla których wykonywanie swojego zawodu jest misją, wyzwaniem i pasją.
Wykorzystywanie narzędzi nowych technologii w kształceniu to zagadnienie złożone, wielowymiarowe i – ze względu na niezwykłą dynamikę –trudne do jednoznacznego opisu. Edukacja stanowi szczególnie istotny komponent i warunek rozwoju gospodarczego kraju, zatem problematyka ta ma duże znaczenie praktyczne. Konieczne jest uwzględnianie zarówno korzyści płynących z nasycania edukacji narzędziami technologii informacyjnej, jak też związanych z tym procesem licznych zagrożeń. Każda bowiem technologia – przywołując słowa Neila Postmana z jego znakomitej książki „Technopol. Triumf techniki nad kulturą” – jest zarazem ciężarem i błogosławieństwem, nie albo – albo, lecz tym i tym jednocześnie.
Trzeba też edukację postrzegać dziś znacznie szerzej niż dotąd, gdyż nowe technologie rozszerzyły pojęcie szkoły. Dzięki mobilnym narzędziom mamy obecnie możliwość uczenia się wszędzie i o każdej porze, a przestrzeń edukacyjna stopniowo staje się harmonijnym połączeniem trzech elementów: przestrzeni tradycyjnej (tradycyjne mury szkoły wraz z infra-strukturą), przestrzeni społecznej (centra nauki, kultury, parki krajobrazowe) oraz przestrzeni wirtualnej. Wspólną troską wszystkich edukatorów powinno być poszukiwanie dróg racjonalnej integracji wymienionych tu komponentów, by z sukcesem realizować proces kształcenia, którego zadania lapidarnie i jakże pięknie przedstawił siedemnastowieczny hiszpański jezuita Baltazar Gracjan – „kształcić umysł i polerować obyczaje”.
Janusz Morbitzer
(frag. Wstępu)
Opinie:
Wystaw opinię
Opinie, recenzje, testy:
Ten produkt nie ma jeszcze opinii
Twoja opinia
aby wystawić opinię.
Wydawnictwo: Wyższa Szkoła Humanitas

Dostawa:
- Przesyłka email dla e-book 0.00 zł brutto
Zapytaj o produkt
Opis produktu
- Tytuł
- Edukacja Jutra. Nowe technologie w kształceniu
- Język
- polski
- Wydawnictwo
- Wyższa Szkoła Humanitas
- ISBN
- 978-83-64788-24-6
- Seria
- Monografie Edukacja Jutra
- Rok wydania
- 2015 Sosnowiec
- Liczba stron
- 178
- Format
- Spis treści
- Wstęp
Janusz Morbitzer 13
Część I. Media w nowoczesnym projekcie edukacyjnym
Marek Wasielewski
Światowe tendencje rozwoju technologii edukacyjnych 19
Janusz Morbitzer
Medialny świat a intelektualny potencjał współczesnych uczniów 33
Janusz Miąso
Immersja i ambiwalencja mediów – pedagogiczne wołanie o szkołę i społeczeństwo o bardziej ludzkim obliczu 47
Część II. Aspekty społeczeństwa informacyjnego
Joanna Juszczyk-Rygałło
Edukracja – ideologia wszechobecnej edukacji 61
Zbigniew Leśniewski
Wpływ społeczny, perswazja, propaganda, manipulacja a wychowanie 71
Część III. Korzystanie z nowych mediów – od dzieciństwa do starości
Małgorzata Chojak
Nowe technologie a rozwój wybranych procesów poznawczych u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym 85
Emilia Musiał
Rozpoznawanie potrzeb edukacyjnych cyfrowych tubylców 99
Marta Wrońska
Edukacja cyfrowa seniorów – luksus dla nielicznych czy konieczność dla wszystkich? 113
Część IV. Internet w przestrzeni edukacyjnej
Andrzej Mamroł
Internet w kształceniu uczniów szkół gimnazjalnych 129
Magdalena Wasylewicz, Jakub Czopek
Miejsce i rola internetu i mediów społecznościowych w przestrzeni edukacyjnej 141
Część V. Nowe technologie a tworzenie materiałów edukacyjnych
Małgorzata Bartoszewicz, Hanna Gulińska
Eksperyment i nowe technologie w kształceniu dzieci i młodzieży 155
Marek Hallada
Podstawy tworzenia materiałów dydaktycznych w formie fotografii 169
Prezentacja wideo produktu: Edukacja Jutra. Nowe technologie w kształceniu
Pobierz fragment