ebook
Bezradność nauczyciela
Nauczycieli obarcza się odpowiedzialnością za słabości edukacji także wtedy, kiedy źródła tych słabości mają charakter ponadindywidualny, systemowo-strukturalny. To rodzi w nich poczucie niesprawiedliwości, wzbudza lęki o przyszłość edukacji w skali globalnej i obawy o własny los. Coraz częściej izolują się w swej prywatności, zawodowe zaangażowanie ograniczając do koniecznego minimum. Chronią resztki swojego świata przed wszechogarniającym wpływem konsumeryzmu, biurokracji i pozoru. Chcą dobrze pracować, w godziwych warunkach i przy minimum stabilności życiowo-zawodowej. Mają przy tym poczucie wyjątkowości swego zawodu. Na ogół silnie się z nim utożsamiają i chcieliby czerpać elementarną satysfakcję z wykonywanej pracy. Coraz trudniej im to jednak przychodzi w realiach oświatowych, w których uczniowie traktowani są jak klienci, proces kształcenia ulega daleko idącej pragmatyzacji, a rozwijanie uczniowskiego myślenia zastępowane jest ćwiczeniem pamięci i sprawnościami testowymi. Takie są potrzeby społeczne, wykreowane w procesie zawłaszczania życia codziennego przez mechanizm transakcji kupna i sprzedaży. Zderzenie tych potrzeb z nauczycielskim pojmowaniem sensu własnej roli i realnymi możliwościami działania coraz częściej wzbudza w nich poczucie bezradności.
Z zakończenia
Opinie:
Wystaw opinię
Opinie, recenzje, testy:
Ten produkt nie ma jeszcze opinii
Twoja opinia
aby wystawić opinię.
Wydawnictwo: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
Koszty dostawy:
- Przesyłka email dla e-book 0.00 zł brutto
Zapytaj o produkt
Opis produktu
- Tytuł
- Bezradność nauczyciela
- Język
- polski
- Wydawnictwo
- Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
- ISBN
- 978-83-233-3336-4
- Rok wydania
- 2012 Kraków
- Wydanie
- 1
- Liczba stron
- 194
- Format
- Spis treści
- Wprowadzenie 7 Rozdział 1: Bezradność nauczyciela w perspektywie temporalnej 9 1.1. Ogólna charakterystyka fenomenu bezradności 9 1.2. Działanie nauczyciela w warunkach zmiany 15 Rozdział 2: Metodologia własnych badań 21 2.1. Przedmiot i cel badań 21 2.2. Pytania badawcze, zmienne i wskaźniki 27 2.3. Metody, techniki i narzędzia badawcze 29 2.4. Organizacja badań i prezentacja badanej zbiorowości 29 Rozdział 3: Bezradność jako forma dramatu nauczycielskiej egzystencji 37 3.1. Bezradność nauczyciela – odsłanianie edukacyjnego tabu 37 3.2. Sposoby reagowania nauczycieli na sytuacje bezradności 45 3.3. Źródła nauczycielskich obaw 52 Rozdział 4: Bezradność nauczyciela a poczucie jego osamotnienia 57 4.1. Rodzaje samotności 58 4.2. Wymiary poczucia osamotnienia wśród nauczycieli 64 Rozdział 5: Bezradność a deficyt zasobów osobistych i społecznych nauczyciela 71 5.1. Modele zdrowia 72 5.2. Zasoby osobiste nauczyciela 74 5.3. Wspólnota jako przestrzeń generowania zasobów społecznych 89 Rozdział 6: Bezradność nauczyciela w zetknięciu z edukacyjną rzeczywistością pozoru 97 6.1. Narodziny i żywot pozoru 97 6.2. Przykłady pozoru w edukacji 101 Rozdział 7: Bezradność w sytuacji zmiany 115 7.1. Nieufność z powodu braku kontroli 121 7.2. Brak przygotowania do zmiany 125 Rozdział 8: Bezradność a (nie)wiara w sukces i (nie)zdolność uczenia się z porażek 129 8.1. Nauczycielskie poczucie sukcesu 133 8.2. Porażki zawodowe nauczyciela 139 Rozdział 9: Rytualizacja jako obrona przed poczuciem bezradności 145 9.1. Rytualizacja w procesie komunikowania się nauczycieli z uczniami 145 9.2. Od tajemnicy do śmieszności – rytualizacja życia szkolnego 149 Zakończenie 155 Bibliografia 161 Aneks 173